Influencer marketing seriál: Cíle kampaně a výběr správného influencera (1. díl)

Influencer marketing je trend, kterému ve dvacátých letech jednadvacátého století prostě neuniknete. Mezi roky 2019 a 2020 vyrostl trh globálně o více než 40 %, a to i přes současnou pandemii, která jen o málo zpomalila jeho růst. Spousta firem chce zapojovat influencery, spojit svou značku se známými tvářemi internetu a zároveň cíleně oslovit vybrané segmenty jejich publik.

Jak je na tom influencer marketing v Česku?

  • Populárnější jsou pevné příspěvky, 47 % sponzorovaných příspěvků ale tvoří stories.
  • Zapojení českých uživatelů pod příspěvky influencerů je mnohem vyšší než ve světě.
  • V Česku jsou častější krátkodobé nebo jednorázové spolupráce, než dlouhodobé.

 

Influencer marketing seriál je hlavně pro podnikatele, kteří přemýšlí o využití influencerů pro svou firmu. Ale pokud nejste podnikatel a zajímá vás influencer marketing, jste tu také správně! Článek bude mít několik částí, ve kterých společně projdeme celý proces influencer marketingu, od výběru influencerů po vyhodnocení spolupráce.

Vy se dozvíte, jak influencer marketing správně uchopit a jakých chyb se vyvarovat. Společně si v seriálu zodpovíme následující otázky:

  • Co je influencer marketing?
  • Kdo je vlastně influencer a jaké jsou kategorie influencerů?
  • Co je spolupráce s influencerem?
  • Na jaké síti je vhodné využít influencer marketing?
  • Jak najdu toho správného influencera?
  • Jak poznat, že má influencer nakoupené lajky/sledující?

 

 

A další. Jste připraveni?

Stanovení cílů

Před tím, než influencery zapojíte do svého marketingového mixu, položte si následující otázku:

Čeho tím chci dosáhnout?

Je důležité si stanovit, co od influencer marketingu očekáváte. Při tvorbě cíle se podívejte na svůj marketingový mix a stanovte si, které příležitosti v rámci svého podnikání chcete využít a jak chcete influencery zařadit mezi ostatní marketingové aktivity.

Chcete prezentovat svou konkurenční výhodu mezi potenciálními zákazníky, prezentovat svou značku v nejlepším světle, pomoct s tvorbou obsahu pro sociální sítě nebo chcete docílit zvýšení prodejů? Je důležité si říct, co od využití influencerů očekáváte, podle toho se totiž řídí celý proces influencer marketingu.

K tvoření cílů doporučujeme použít metodu SMART. Cíle musí být specifické, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově vytyčené, tj. například:

“Zvýšit povědomí o mé kavárně.“

Tohle není podle metody SMART dobrý cíl. Lepší by bylo znění v duchu:

“V příštím čtvrtletí zdvojnásobit počet instagramových příspěvků, v kterých je označená moje kavárna.“

Tady už máte specifický cíl, z kterého plyne, kolik, čeho a do kdy chcete dosáhnout, co k tomu použijete a po jaké době si řeknete, jestli jste cíl úspěšně splnili.

Stanovte si příslušná KPI (ukazatele výkonnosti), podle kterých budete vyhodnocovat ROI (návratnost investice). Dobré je také porovnat dopad influencera a placené reklamy. Co funguje líp zjistíte, když porovnáte u obou způsobů propagace částku, kterou zaplatíte za impresi, návštěvu nebo konverzi.

Samozřejmě u influencer kampaně zaměřené na zvýšení povědomí o značce bude vyhodnocení složitější než u prodejní kampaně, kde se používají nástroje jako affiliate kódy a affiliate linky (vysvětlíme si později), díky kterým lze přesně doměřit hodnotu spolupráce a případně mezi sebou porovnat jednotlivé influencery. Povědomí o značce jde sice měřit pomocí dosahu, ale nevýhodou je, že nikdy nevíte, jak kvalitně jste zasáhli publikum, ke kterému se příspěvek dostal.

Kdo je influencer?

Kdo jsou vůbec influenceři? Kdokoliv, koho sleduje spousta lidí. Většinou se tak označují lidé, kteří postupem času nabrali velké publikum na sociálních sítích (ať už se jedná o Instagram, Facebook, Youtube, Twitch nebo TikTok) a staly se tak z nich celebrity online prostoru. Na influencera kouká hodně očí. Čím více lidí čte příspěvky influencera a kouká na jeho fotky, tím větší je jeho vliv = anglicky influence. Od toho je taky název influencer [in·flu·en·cr].

Publikum nahlíží do životů influencerů, ztotožňuje se s jejich názory a životním stylem a postupem času si k nim vytvoří přátelský vztah. K online kamarádům si pak chodí pro radu a věří jim, když jim něco doporučí. Influencer marketing mění celý marketing doporučení a tzv. “mluvené slovo“ – word of mouth.

Jak najít toho správného influencera pro spolupráci s vaší značkou?

Nejdřív zjistěte, na jakých platformách funguje vaše cílová skupina a jaké má zájmy. Pak budete schopni si vytipovat tu správnou síť a oblast, v jaké by měl ideální influencer působit.

Sledujte své zákazníky a hledejte, koho sledují oni. Kdo je inspiruje, ke komu chodí pro radu? To bude dost možná ten správný influencer, kterého byste mohli oslovit. Nezáleží na tom, kolik má influencer sledujících. Nejvíce záleží na tom, jak dobré vztahy má s jednotlivými členy publika. Čím je influencer oblíbenější, tím spíš mu budou jeho sledující důvěřovat a tím kvalitnější bude zásah, pokud jim doporučí produkt nebo službu.

Influencer musí se značkou sdílet hodnoty a nejlépe i vlastnosti. Úplně nejlepší potom je, pokud influencer už má s vaší značkou dobrou zkušenost nebo dobrý vztah. Při hledání se sami sebe zeptejte, jaký dopad bude na vaši značku mít, pokud bude influencer publikovat obsah s ní spojený. Jaké vlastnosti má influencer se značkou společné a v čem se liší? Podporují se navzájem?

Při hledání konkrétního influencera:

  • na Instagramu můžete vyhledávat pomocí hashtagů a umístění
  • na Youtube hledejte pomocí klíčových slov
  • na TikToku na vás automaticky vyskočí ty nejvíc virální příspěvky, ačkoliv můžete také využít hashtagy a klíčová slova.

 

Samozřejmě doporučujeme vyhledávat klíčová slova v jazyce vašeho publika (např. v češtině), protože to ulehčí vyhledávání influencerů, kteří mohou vaše publikum oslovit. Pokud hledáte více influencerů, vytvořte si databázi influencerů v tabulce, kde budete kromě údajů jako e-mail, počet sledujících a engagement moci sledovat stav spolupráce, počet přidaných výstupů a angažovanost publika s příspěvky. Jedinou nevýhodou je, že tabulku musíte pravidelně aktualizovat, a to ručně.

V dalším díle seriálu se podíváme na to, jak se vyhnout influencerům s uměle navýšenými čísly nebo koupenými sledujícími a dozvíte se, jak správně přistupovat k oslovování influencera a domlouvání samotné spolupráce.

Pokud vás zajímá, jak s influencery pracujeme v CreatiComu, podívejte se na case study pražské L’Osterie, které jsme pomohli díky influencerům zvýšit obrat o 20 %.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
cs_CZCzech