Time Management aneb organizování času

Všichni máme každý den stejné množství času a přesto z něj umí někteří vytěžit vše a přeměnit ho takříkajíc ve zlato. V tomto článku se dozvíte, proč je Time Management důležitý a taky dostanete 4 tipy, jak řídit svůj vlastní čas.

Pokud máte v životě chaos, většinou děláte práci či úkoly na poslední chvíli a mnohdy jste tak ve stresu, že jste paralyzovaní a nic nestíháte, nejste sami. Pokud jste se ale dostali až sem, tak věnujte tomuto článku svých pět minut a třeba vám pomůžeme to změnit. Jdeme na to!

#1 Stanovte si cíle. 

Sedněte si ke stolu s tužkou a papírem a sepište si, čeho chcete dosáhnout. Proč si psát cíle zrovna na papír a vlastní rukou? Žijeme ve světě elektroniky a věci sepsané vlastnoručně dávají větší váhu tomu, co píšete. Napište si cíl – je jedno, jestli bude velký nebo malý, jestli chcete napsat knihu nebo splnit dva malé úkoly (třeba někomu zavolat).

Pokud se podíváte na první cíl a nevíte, kde začít, zamyslete se, co všechno potřebujete udělat, aby to vedlo ke splnění cíle. Jakmile nevidíte jen cíl, ale i náznak postupu, uleví se vám a bude vám jasné, co máte dělat. Pak se malými krůčky zlepšujete a tím se přibližujete ke svým cílům. To platí v jakékoliv oblasti života, profesní nebo osobní.

#2 Udělejte si denní To-Do list.

Pokud jste si sepsali všechny činnosti, které vedou ke splnění vašeho cíle, vidíte, jak dlouho která činnost trvá. Taky vidíte, co bude potřeba udělat jako první a co nějakou chvíli počká. Vytvořte si seznam úkolů, které je potřeba udělat. Proč jsou to-do listy tak super? Když na konci dne vidíte, co vše jste si odškrtli a splnili, motivuje vás to a chcete v plnění úkolů pokračovat. Taky nemáte zmatek v tom, co kdy máte udělat. 

Na co spousta lidí u plánování zapomíná, je deadline a hlavně priorita. U každého úkolu se pozastavte a řekněte si:

  • kdy byste s plněním měli začít,
  • kdy nejpozději by úkol měl být hotový,
  • jak moc je to důležité,
  • pokud to není hodně důležité, může vám s tím někdo pomoct.

Pokud je ve vašem týmu někdo, kdo dokáže udělat stejně kvalitně úkol s nižší prioritou, poproste je o pomoc. Když vaše spolubydlící jde nakoupit, domluvte se a dejte jí váš seznam. Vám to ušetří čas a příště jim to oplatíte.

#3 Plánujte a organizujte.

Někomu vyhovuje sepsat si seznam úkolů na jeden den, někomu vyhovuje přesná organizace po půlhodině. Třeba u kreativní práce je plánování trochu těžší, protože pokud vás při práci něco inspiruje, můžete u jednoho úkolu vydržet několik hodin. Pokud se neradi vážete, tak vám stačí denní to-do list a můžete se zastavit u bodu 2. 

Jestli nemáte v produktivitě rádi spontánnost, zkuste to vše spojit s časovým harmonogramem a přímo si sepsat časy pro jednotlivé činnosti. Plánovat vše do detailu se může zdát sice trochu omezující, ale je to jeden ze způsobů, jak zlepšit pocit ohledně odvedené práce. Taky pokud si uděláte plán dne sami pro sebe, spíše ho rádi dodržíte.

Začněte plánovat od rána. Podívejte se, co všechno máte během dne dělat a jestli můžete vyplnit mezery mezi delšími činnostmi (jako psaní článků) kratšími úkoly (jako třeba telefonát). Taky si nezapomeňte naplánovat volno. Člověk kolikrát zapomíná, že nemusí být produktivní 24/7. Navíc hodinová pauza na oběd nebo krátká procházka vám pomůže na chvilku vypustit a pak se můžete k vašim cílům vrátit s novou motivací.

Pravidelnost je důležitá při budování nových návyků. Takže pokud vám to napoprvé nevyjde, zkuste to ještě několikrát. A nezapomeňte, všechno začíná ránem. Shodou náhod máme jeden krátký článek Jak na produktivní ránana našem Instagramu, tak se mrkněte.

#4 Zkuste metodu 25/5

Pokud jste nikdy neslyšeli o metodě 25/5 nebo tzv. metodě pomodoro, přečtěte si tenhle článek. Metoda pomodoro se hodí pro práci na dlouhodobých úkolech a má několik pravidel:

  • 25 minut pracujete na jediném úkolu
  • 5 minut si dáte pauzu
  • po čtyřech intervalech je čas na delší pauzu (15 – 30 minut).
  • pokud vás něco při práci napadne, napište si to do vašeho to do listu.

Je to další způsob, jak zefektivnit váš den.

Pokud jste si z našeho článku něco odnesli, tak se mrkněte třeba i na naše další blogové články, kde naleznete další různé tipy, novinky ze světa technologií nebo zajímavosti z marketingu.

Share on facebook
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on email
Share on print
cs_CZCzech