Super Bowl LV očima hráče a marketing juniora
Super Bowl s pořadovým číslem 55 je za námi, Tampa Bay získala svůj druhý titul a Tom Brady se definitivně zapsal jako naprostá sportovní ikona díky 7. triumfu v kariéře. Kdo se chtěl koukat na živé vysílání v našem časovém pásmu, musel si nařídit budík na půl 1 ráno a počítat, že další 4 hodiny spát nepůjde.
Obecně všechny sportovní přenosy ze země za velkou louží jsou dostatečně zásobeny komerčními pauzami, ale každý rok jsem se těšil na něco speciálního, co se objeví během přenosu Super Bowlu. Jelikož jsem už skoro rok členem marketingové komunity CreatiCom, tak to byl letos můj první Super Bowl, na který jsem se nedíval jen jako hráč amerického fotbalu.
A letos jsem se zájmem sledoval reklamní spoty a snažil se odhadnout zprávu, kterou chtěla společnost sdělit. Zajímalo mě, jak můžou vypadat reklamy na různé produkty, když půl minuty na obrazovce stojí necelých 119 milionu korun. A abych řekl pravdu, u některých jsem byl notně překvapen. Mimochodem cena za drahocenných 30 vteřin na obrazovce, při přenosu Super Bowlu se více než zdvojnásobila za posledních 15 let a tento trend bude pravděpodobně pokračovat.
Co mě zaujalo – reklamy od Dr.Squatch, Amazon, Audi
Na první dobrou mě pobavila reklama na pánská mýdla od Dr. Squatch, která měla svižný a vtipný střih a zároveň zajímavý produkt. A podle všeho jsem nebyl osloven sám, protože podle agentury Profitero jen na Amazonu jejich tržby vyrostly o 200 %.
Obecně pak podle průzkumů bodovaly nejvíce reklamy na půjčky od Rocket Mortgage, kterými “prováděl” americký komik Tracy Morgan, nebo od Amazonu, kde americký herec Michael B. Jordan hraje ztělesnění virtuálního asistenta Amazon Alexa.
V reklamním prostoru nemohl chybět ani globální motoristický gigant General Motors a jejich vlajková loď na poli elektromobilů, model Lyriq. V jejich spotu burcuje Will Ferrell své spoluobčany, aby se nenechali zahanbit Norskem, které prodává nejvíc elektromobilů na jednoho člověka na světě. Musím říct, že celý spot působil místy až zbytečně moc agresivně, ale ostatně posuďte sami.
Odpověď na sebe nenechala dlouho čekat a norský herec Kristofer Hivju, který mimo jiné ztvárnil například Tormunda z Game of Thrones, společně s Audi a jejich lídrem na poli elektronických automobilů – Audi e-tron, vytvořili sérii odpovědí. Všechny tři spoty pak provází heslo: Don’t hate. Imitate. Doslovně přeloženo: Nehejtuj. Imituj. Celá tato odpověď je pak podle mě mnohem vlídnější a trefnější než kampaň od GM a Audi tím může jen získat.
Dobrý tah, nebo krok vedle?
Risk je zisk, ale celkově se podle odborníků většina inzerentů držela při zemi a udělali spoty na jistotu. Obecně se tak letos sázelo v marketingových týmech na jemný humor, tradici a silné emoce. Trochu vedle šlápli zástupci z Jeepu, kteří vsadili na Bruce Springsteena a jeho monolog ve spotu “The Middle”. V zámoří kolují ve spojení s tímto videem spíše rozporuplné emoce a někteří to dokonce nazývají plivnutím do tváře všem z oblasti Středozápadu USA.
Vůbec největší diskuze vznikla okolo spotu od Dexcomu, který ve spolupráci s americkým zpěvákem Nickem Jonasem upozorňuje na problematiku diabetu a zároveň nabízí řešení v podobě Dexcom G6 – senzoru a systému na kontinuální monitorování glykémie. Zejména na Twitteru se pak strhla vlna nevole vůči celému nápadu, která kritizuje “vyhozených” 5,6 milionu dolarů za reklamní spot, zatímco každý čtvrtý diabetik si inzulin nemůže dovolit z finančních důvodů. Jeden za všechny od účtu Miss Diabetes.
Nick Jonas is the advocate of a privileged life with #type1diabetes. Doing super bowl ads tells the rest of the world that diabetics are living their best life with diabetes technology when the reality is diabetics are dying because they can’t afford insulin. #Insulin4all
— Miss Diabetes (@miss__diabetes) February 3, 2021
Celkově bylo cítit, že většina společností nechce moc vyčnívat během pandemické situace a uchyluje se k osvědčeným postupům, které sice nikoho neurazí, ale ani nenadchnou. Osobně jsem se nejvíc pobavil, když mi kolega a kamarád Honza, ukazoval právě reakci od Audi s divokým Tormundem. Samozřejmě jsem si svátek amerického fotbalu užil na maximum a už teď se těším na ten následující a to jak z pohledu hráče, tak z pohledu začínajícího marketéra.