Marketingová strategie je základní dokumentem, kterým se řídí marketing celé firmy. U začínajících podniků může být obtížné ji sestavit, u zaběhnutých firem je výzvou ji aktualizovat. Jak poznat, že ji máte správně sestavenou a bude vám fungovat? V dnešním článku se podíváme na několik klíčových bodů, které vám ukážou, zda je vaše marketingová strategie dobře nastavená.
Obsah článku
- Víte co nabízíte a jaké jsou vaše marketingové cíle. Reklamní agentura Vám to pomůže promítnout do marketingové strategie
- Máte stanovené cílové zákazníky a znáte jejich potřeby
- Víte co tvořit a na jaké sítě přispívat
- Znáte pojmy CLV a marketingový trychtýř
Víte co nabízíte a jaké jsou vaše marketingové cíle. Reklamní agentura Vám to pomůže promítnout do marketingové strategii
Začínáte s tím nejzásadnějším – s vaší nabídkou. Moc dobře víte co nabízíte víte jak zákazníkům můžete pomoct. Spolu s tím máte nastavené marketingové cíle. Zároveň se ve vaší strategii neobjevují nesmyslné cíle jako „zvětšíme náš počet sledujících od deset procent do konce třetího kvartálu tohoto roku.“ Tento typ cílů může poměrně dobře fungovat ve světě financí, marketing je však zcela jiné odvětví. Místo toho máte vybraný váš vzor, ke kterému se chcete příblížit – firmu z vašeho oboru, jejíž marketing funguje skvěle. Dejte si za cíl je překonat např. v metrice engagement rate, nebo v počtu sdílení. Takové cíle jsou v digitálním marketingu mnohem lépe dosažitelné.
Máte stanovené cílové zákazníky a znáte jejich potřeby
Pokud je vaše strategie dobrá, víte jak vypadá váš zákazník. Víte dokonce, co ráno snídá, čím tráví volný čas, kde pravděpodobně pracuje, jaká je jeho oblíbená barva, co rád poslouchá za hudbu, kolik je mu let… Mohli bychom pokračovat donekonečna. Definice cílové skupiny je zkrátka klíčová. Také se dokážete vcítit do vašeho zákazníka a poznat věci, které ho těší, a které mu naopak chybí. Vy jste tu přece od toho, abyste mu připomněli, co dobrého mu můžete přinést a s čím mu dokážete pomoct. Analýza trhu ve vaší strategii má také pár stránek a víte jak velké šance máte u zákazníku konkurence. Víte také, s čím vám pomohou služby marketingových agentur a co zvládnete sami.
Víte co tvořit a na jaké sítě přispívat
V rámci digitálního marketingu se jednoduše nehrnete na Facebook, když je vaším cílovým zákazníkem člověk ve věkovém rozmezí 20–30 let. Zároveň tvoříte obsah, který vaše zákazníky baví a rádi jej sdílí a komentují. Víte, že váš obsah prezentujete nejlépe přes videa, podcasty, články, nebo infografiky. Pravidelně obohacujete vašeho zákazníka o informace a ukazujete mu, jak mu vaše výrobky a služby ulehčí život. Nebojíte se ani spolupráce s influencery, která je pro vás autentickou reklamou. Také víte jak funguje online reklama a využívate její výhody. Vaše webové stránky jsou přehledné, zohledňujete optimalizace seo a analýza klíčových slov pro vás není neznámý pojem.
Znáte pojmy CLV a marketingový trychtýř
Ukazatel Customer lifetime value pro vás není španělskou vesnicí, máte ho vypočítaný a víte jak s ním pracovat. Znáte tak hodnotu, kterou pro vás má věrný zákazník. Nemáte ho a chcete si ho doplnit? Zde je vzorec:
K zákazníkům se váže i marketingový trychtýř, který jste zvážili. Znovu jste se vcítili do zákazníka a prošli jste si jeho cestu ke koupi vašeho produktu, nebo služby. Průměrný zákazník projde minimálně třemi kroky, než se stane vaším věrným zákazníkem, jak vidíte na ilustraci níže. Odstranili jste překážky v podobě nefungujících odkazů, nepřehledných stránek a nejasného postupu objednání, které zákazníka odradí.
Věříme, že jsme vám v tomto článku ukázali, jak vypadá dobrá marketingová strategie. Celý dokument je samozřejmě obsáhlejší, dnes jsme vybrali jen ty nejklíčovější body, které mnoho podnikatelů nezohlední.
Pokud chcete pomoct s marketingovou strategií, my – kreativní agentura CreatiCom – vám s tím rádi pomůžeme. Můžete se o nás dozvědět i nové informace z oblasti digitálního marketingu na našich školeních a workshopech.