Chcete držet krok s neustále se vyvíjejícím světem SEO v roce 2024? V tomto článku naleznete cenné tipy a strategie k tomu, jak zvýšit viditelnost vašeho webu a přizpůsobit ho nejnovějším trendům v SEO. Pojďme se ponořit do světa moderního SEO a zajistit to, že váš web bude konkurenceschopný i v roce 2024.
Obsah článku
- Co je to SEO?
- Seznamte se s SERP a všemi jeho podobami
- Klíčová slova. Vaši nejlepší pomocníci v SEO
- Na co si u klíčových slov dát pozor?
- Celkový SEO audit webu
- Začínáme psát SEO články
- Technický SEO audit webu
- 10 rychlých tipů pro kvalitní SEO
Co je to SEO?
V první řadě si musíme aspoň krátce říct, čím se budeme zabývat. V SEO (optimalizace pro vyhledávače) jde o zvyšování viditelnosti webových stránek ve vyhledávačích, jako je například Google. Cílem je zajistit, aby se vaše stránka objevila co nejvýše v organických (neplacených) výsledcích vyhledávání při použití určitých klíčových slov či frází. S tím vám pomohou marketingové agentury, SEO specialisté či dokonce i vy sami.
S čím se v SEO setkáte?
Krátce si ukažme, čím se v SEO budete zabývat
- Optimalizace obsahu – Vytváření kvalitního, relevantního obsahu popřípadě jeho aktualizace za použití klíčových slov.
- Technická optimalizace – Zlepšení technické struktury vašeho webu pro zjednodušení prohlížení a zrychlení načítání.
- Získávání zpětných odkazů – Získávání odkazů z jiných kvalitních a relevantních webů pro váš web.
- Uživatelská zkušenost (User experience) – Zajištění uživatelsky přívětivého webu, s intuitivní navigací.
- Místní SEO (Local SEO) – Optimalizace webu pro lokální vyhledávání.
SEO (Search Engine Optimization) v roce 2024 stále zůstává klíčovou strategií pro zvýšení viditelnosti webových stránek ve vyhledávačích, ale je důležité zmínit, že SEO je dlouhodobou investicí. Počítejte s tím, že se výsledky ukáží minimálně za měsíc. Odměnou vám však bude přední pozice ve vyhledávání, která vás narozdíl od PPC nic nestojí.
Seznamte se se SERP a všemi jeho podobami
Když se řekne SERP (Search Engine Ranking Page), většina z nás si představí klasickou stránku s reklamami nahoře a organickými výsledky pod nimi. Vyhledávače však už dávno nezobrazují jen odkazy na stránky, ale snaží se svým uživatelům co nejvíce usnadnit vyhledávání. Proto se můžete setkat s těmito alternativami zobrazování informací:
- Featured Snippet – Vyhledávač vybere kus textu z webu, který uživateli ukáže
- Obrázky – Pokud se jedná o dotaz, při kterém je lepší zobrazit obrázek, vyhledávač posune odkazy dolů a zobrazí obrázek
- Videa – Některé informace se lépe získávají z videí. Proto se v SERP může objevit část s videi
- Lidé se také ptají – Pokud není vyhledávaný dotaz příliš jasný, nebo by uživatele mohlo zajímat něco dalšího, vyhledávač mu nabídne možnost dalších otázek
Nemusíte tedy cílit pouze na přední příčky v klasickém SERP. Inspirujte se od konkurence a zjistěte proč si vyhledávač vybral jejich stránku pro zobrazení ve featured snippet, nebo z jakých stránek čerpá pro sekci „Lidé se také ptají“. Pokud vás zajímá více informací o dalších vlastnostech SERP, klikněte zde.
Klíčová slova. Vaši nejlepší pomocníci v SEO
Co jsou to klíčová slova? Vaši pomocníci na cestě k lepším pozicím. Jedná se o slova či fráze, která uživatelé používají k hledání produktů a stránek. K jejich vyhledání se používají speciální SEO nástroje. Pokud se SEO začínáte, nejrychlejším způsobem jak klíčová slova zjistit, bude Plánovač klíčových slov od Googlu. Mezi nejpopulárnější nástroje se však dlouhodobě řadí Collabim či Ahrefs.
Vyhledejte si klíčová slova a vyberte ta nejrelevantnější
Největší chybou, které se můžete dopustit, orientace pouze podle počtu vyhledávání. Mnohem lepší je totiž hledat ta nejrelevantnější slova pro váš obor podnikání. Doporučujeme rozdělit klíčová slova do následujících tří kategorií:
- Nejdůležitější – Klíčová slova vztahující se k tomu, co prodáváte
- Důležitá – Klíčová slova týkající se témat, která chcete pokrýt, a v kterých chcete být vyhledávačem považováni za autoritu
- Doplňková – Klíčová slova, která pro vás nejsou tak důležitá, ale rádi byste se na ně zobrazovali.
Příklad:
Jste majitelem firmy, která se zabývá prodejem karavanů. Klíčová slova podle výše zmíněných kategorií rozdělíme takto:
- Nejdůležitější – Karavan, Pronájem karavanů, karavany k pronájmu, zapůjčení karavanů
- Důležitá – Karavan na prázdniny, auto k pronájmu, druhy karavanů
- Méně důležitá – Prázdniny, auto, odpočívadlo, kemp
Na co si u klíčových slov dát pozor?
Hledanost (Keyword search volume)
Po roztřídění klíčových slov je konečně čas na to se podívat na jejich hledanost. Tato metrika vám ukáže kolikrát za měsíc je určité klíčové slovo vyhledáváno. Většinou se tyto údaje řídí podle hledanosti na Googlu, není ale výjimkou i jiný vyhledavač.
Obtížnost (Keyword difficulty)
Mezi další metriky, na které je dobré se podívat je obtížnost klíčového slova tzv. Keyword Difficulty. Díky tomu zjistíte, jak obtížné je se umístit na první stránce SERP. Doporučujeme mířít maximálně na tři obtížná slova a ta doplnit o ta lehčí.
Změna pozic (Position changes)
Mezi další věci, které byste si měli zkontrolovat, patří změny pozic. Tato metrika ukazuje, jak moc se změnila hledanost klíčového slova od předešlého měsíce. Pravidelně tuto metriku kontrolujte. Určitá klíčová slova jsou méně populární v určitých dnech v roce, viz příklad.
Příklad
Dlouhodobě míříte na klíčové slovo „zimní bunda“. Hledanost spolu s obtížností je velmi vysoká. Vaše i konkurenční stránky se drží na určitých pozicích. S příchodem jara pozice a hledanost rapidně klesnou. Po zimních bundách jednoduše není poptávka a nikdo nemá důvod je vyhledávat. Pokud vaše pozice klesnou méně důležitých klíčových slov, což je časté, nemusíte tomu věnovat pozornost. Při poklesu slov v kategorii nejdůležitější ale zpozorněte. Co můžete udělat pro zlepšení pozic?
- Aktualizujte obsah na stránce
- Vytvořte stránku, která se na toto klíčové slovo bude zaměřovat
- Vložte na stránku více odkazů, čímž ji lépe začleníte do celého webu
- Zkontrolujte, zda se vaše stránky opravdu shodují s klíčovým slovem
Vyberte si klíčová slova, na která se soustředíte
Už jste se si zjistili obtížnost klíčového slova, jeho hledanost a pozici. Nyní je čas na to, abyste si vybrali ta, na která se momentálně soustředíte. Doporučujeme se soustředit na klíčová slova z kategorie „nejdůležitější“ a ty případně doplnit o ta z kategorie „Důležitá“. U těchto klíčových slov je vaším cílem být nejhůře v desítce nejvýše zobrazených webů.
Celkový SEO audit webu
Běžný SEO audit
K tomu, abyste věděli na čem zapracovat potřebujete data. K tomu vám poslouží právě prozkoumání webu. SEO audit je jeden z nejmocnějších nástrojů, kterým SEO specialista disponuje. Jeho podstatou je procházení webu jako to dělá vyhledávání za pomocí tzv. „pavouků“.
K rychlému projití webu doporučujeme použít rozšíření pro vyhledávač jako je například Detailed. Tato rozšíření vám ukáží mnoho důležitých informací o vašem webu. V případě Detailed zjistíme například:
- Výstižnost nadpisu
- Výstižnost popisu stránky
- Správnost URL adresy
- Indexaci stránky
- Správnost nadpisů
Mezi další nástroje k procházení webu patří Google Search Console, SEMrush, Ahrefs či český Marketing Miner.
Uživatelská zkušenost (User Experience)
Web vytváříte pro uživatele a potenciální zákazníky, ne pro vyhledávač. Proto musí být co nejvíce uživatelsky přívětivý, což řeší právě tzv. Uživatelská zkušenost. Na co se zaměřit, aby byli uživatelé na vašem webu spokojení? V nejlepší případě váš web splňuje následující požadavky:
- Obsah má uspokojivou míru zapojení
- SSL certifikát funguje bez problémů
- Stránka nemá žádné rozbité odkazy
- Je optimalizovaný pro mobilní zařízení
- Každý článek má svůj nadpis ve stylu H1
- Má moderní design, je přehledný a aktuální
- Načítá se rychle na počítačích a mobilních zařízeních
- Jeho stránky či obsah he možné jednoduše sdílet na sociálních sítích
- Všechny sponzorované, placené a affiliate odkazy nemají štítek „NoFollow“
Kontrola obsahu
Obsah je pro web a SEO klíčový. Neměli byste tedy podcenit jeho kontrolu. Správný obsah musí být:
- Strukturovaný do nadpisů (H1, H2, H3)
- Přehledný a ne příliš dlouhý, nebo krátký
- S odkazy na ostatní weby či další stránky na webu
- Originální či převážně originální v porovnání s ostatními stránkami
Kvalita obsahu
O vašich pozicích rozhoduje také kvalita obsahu. Zde uvádíme několik otázek, které vám pomohou ke kontrole kvalitního obsahu
- Je článek přesný?
- Je článek originální?
- Je článek nápomocný?
- Je tento článek aktuální?
- Má tento článek přidanou hodnotu?
- Je článek srozumitelný, lehce čitelný?
- Jsou v článku nějaké obrázky či videa?
- Odpoví tento článek na všechny čtenářovy otázky?
Tento úkol můžete udělat manuálně, nebo k němu využít umělou inteligenci.
Důvěryhodnost
Mezi další faktory, které ovlivňují vaše pozice je důvěryhodnost. Pokud vám uživatelé věří, budou váš obsah číst a vracet se. Pro podpoření důvěryhodnosti vašeho webu doporučujeme:
- Vytvořit stránku „O nás“, kde popíšete kdo jste, čím se zabýváte a co prodáváte
- Přidat na vaši stránku kontakty
- Přidat na váš web obchodní podmínky
- U každého obsahu uvést autora a datum publikace
Technický SEO Audit
Získáváme data
K získání dat využijeme jeden z nejpopulárnějších nástrojů k procházení webu a tím je Screaming Frog. Jedná se o program, který pojede váš web podobně jako to dělají Google „pavouci“. Díky tomu tak dostanete relevantní data pro váš web a budete se moci s jistotou rozhodovat. S programem se navíc dají propojit další programy jako je Google Analytics 4, Google Search Console, PageSpeed Insights, Ahrefs/Collabim (či jiný SEO nástroj, který používáte). Jako pojistku můžete použít Siteliner, který také zkontroluje zda na vašem webu nemáte duplicitní stránky.
Rozhodujeme se jaké stránky aktualizovat
Ze Screaming Frog si exportujte tabulku. Z ní můžete opět vyčíst mnoho zajímavých informací. Zkontrolujte zda
- Na každé stránce je minimálně 5 odkazů
- Jsou Všechny vaše stránky jsou správně zaindexované
- Se na webu nenacházejí duplicitní či podobné stránky
- Na stránku 401 neodkazují žádné stránky či ostatní weby
- Hloubka procházení (Crawl depth) není větší než 3 kliknutí
- Nejvíce navštěvované stránky jsou nejlépe optimalizované
- Míra zapojení (Engagement rate) je stejná či větší jako její průměr
- Na stránce nemáte zbytečně krátký obsah. Za ten se považují stránky a články kratší než je 400 slov.
Začínáme psát SEO články
Vybíráme klíčová slova
Při vybírání klíčových slov se zaměřte na ta, které jsou relevantní pro článek, který plánujete napsat. Z pohledu SEO se nevyplatí do článku vložit nesmyslné odkazy, které s obsahem vůbec nesouvisí, proto si dejte záležet při jejich výběru.
Využijte konkurenci ve svůj prospěch
Jednoduše se podívejte na stránky vašich konkurentů a zjistěte jaká klíčová slova používají oni. Chybí jim nějaká, která jsou na vašem seznamu? V tom případě se jedná o nevyužitou příležitost, kterou jistě využijete ve svůj prospěch.
Napište si osnovu článku a najděte svůj styl
Tabulku můžete také převést do CSV a vložit do ChatGPT. Pomůže vám se základním přehledem chyb a poradí vám jak postupovat při jejich opravě. Pro psaní článků je velmi důležité mít osnovu. Tu můžete vymyslet čistě sami, nebo si pomoct umělou inteligencí. Jakmile ji máte před sebou můžete začít psát. Používejte slova a styl komunikace, který je blízký vaší cílové skupině. sdfsd Klíčová slova slova by se měla objevit na místech jako je:
- Nadpis
- Perex
- Tělo článku
- Konec článku
Zároveň doporučujeme maximálně pět klíčových slov na článek. Mezi oblíbené nástroje k tomu, jak upoutat čtenářovu pozornost patří vložení obsahu na začátek stránky. Návštěvník tak ví, co se v článku dozví a je větší pravděpodobnost že si váš obsah přečte
Článek z pohledu technického SEO
Je velmi důležité se na článek podívat také z technického hlediska. Níže uvádíme několik otázek, které zajistí, že váš článek bude technicky správně optimalizovaný.
- Je článek přehledně strukturován?
- Je text doplněn videem či obrázkem?
- Je tento článek dostupný maximálně na tři kliknutí?
- Zaměřuje se na tato klíčová slova ještě nějaké další stránky?
- Článek podobný počet odkazů jako ta, co se v SERP zobrazuje nejvýše?
10 rychlých tipů pro kvalitní SEO
- Dbejte na mobilní optimalizaci
- Dejte si pozor na tzv. mrtvé odkazy
- Dejte pozor na rychlost načítání stránky
- Používejte SEO nástroj k identifikaci příležitostí
- Pravidelně aktualizujte obsah na vašem webu
- Používejte relevantní klíčová slova pro vaše podnikání
- Vytvářejte kvalitní obsah, který vašeho čtenáře obohatí
- Pravidelně získávejte zpětné odkazy z podobných webů
- Minimálně jednou měsíčně udělejte celkový audit webu
- Nezapomeňte využít všech podob SERP (Obrázky, videa, Featured snippet)
Vždy pamatujte, že úspěšná SEO strategie vyžaduje čas a průběžné úsilí. Neexistuje univerzální řešení, ale pravidelná analýza a přizpůsobení vaší strategie může vést k lepším výsledkům. Svět SEO se stále mění a my držíme krok s novými trendy! Pokud se chcete zobrazovat na prvních příčkách ve vyhledávačích, využijte naše SEO služby. Můžete též využít naše školení a získat tak přehled v SEO či Influencer marketingu.