Srovnávače cen v roce 2022 navštívily každý měsíc průměrně 4 miliony Čechů a 80 % českých e-shopů je aktivně využívalo jako marketingový a prodejní kanál. Od roku 2007, kdy se na českém trhu poprvé objevil portál Heureka.cz, se srovnávače cen v ČR výrazně posunuly a staly se nedílnou součástí procesu nakupování přes internet, která zjednodušuje život zákazníkům i prodejcům.
Jak srovnávače cen ale přesně fungují? Jak vydělávají peníze, pomáhají obchodům a získávají pravidelně tak vysokou návštěvnost zákazníků? To vše se dozvíte v následujících kapitolách!
Co jsou to srovnávače cen
90 % lidí, kteří pravidelně nakupují na internetu, věnuje čas navíc tomu, aby našli tu nejlepší nabídku. Zpravidla tak mohou navštívit 4–5 e-shopů, než se rozhodnou, odkud produkt koupit. Srovnávače cen zjednoduššují porovnávání jednotlivých nabídek – srovnávají produkty jednotlivých obchodů podle ceny a dostupnosti, umožňují je třídit a vyhledávat. Navíc nabízí řadu dalších funkcí jako možnost zanechat recenzi obchodu nebo si přečíst recenze ostatních uživatelů.
Dnes je zároveň populární využívat srovnávače cen i kvůli jejich „inspirující“ funkci – čím dál tím více uživatelů totiž navštěvuje srovnávače cen bez toho, aniž by měli představu, co přesně chtějí koupit. Místo toho se nechávají srovnávačem inspirovat. Proto vznikají specifické typy srovnávačů cen, tzv. inspirátory, jako je například Modio.cz nebo Homago.cz, které zdůrazňují právě tuto funkci.
Proč zákazníci používají srovnávače
Ze samotné definice srovnávačů cen plyne řada výhod, kterou uživatelům nabízí. Pro e-shopy, které chtějí naplno využít potenciál srovnávačů cen, je nutné pochopit, jaké funkce srovnávačů jsou pro zákazníky nejdůležitější. Pak teprve mohou přizpůsobit svou strategii tak, aby co nejvíce odpovídala preferencím a potřebám potenciálních zákazníků.
1. Všechny nabídky na jednom místě
Srovnávače šetří čas. To je jedna z jejich nejčastěji zmiňovaných výhod. Aby i vaše inzerce fungovala a byla uživatelsky co možná nejpřívětivější, je nutné spárovat vaše nabídky s již existujícími produkty v systému srovnávače. Jinak by se totiž mohlo stát, že zatímco nabídky vaší konkurence budou všechny spárovány na jednom místě pod často navštěvovanou stránkou produktu, vaše zboží se objeví na samostatné stránce, kterou téměř nikdo nenavštíví.
2. Cena – nejnižší není vždy nejlepší
Používají zákazníci srovnávače primárně k tomu, aby našli nejlevnější zboží? Ano i ne. Přestože cena je (jak naznačuje i jejich název) tou nejdůležitějších informací, kterou zákazníci na srovnávačích cen hledají, ukazuje se, že nutně nevybírají ty úplně nejlevnější nabídky. Pochopitelně vybírají z těch nejvýhodnějších, ale jenom levná cenová politika vám vítězství na srovnávačích cen nepřinese. Je potřeba nezanedbat vybudování silné značky a marketing, který zákazníky přesvědčí, že váš e-shop je ta nejlepší volba.
3. Důvěryhodnost a recenze
Srovnávače cen přitahují zákazníky jednoznačně i díky jejich větší důvěryhodnosti. Jednak protože srovnávače cen jako Heureka nebo Zboží.cz jsou velkými a známými weby, ale jednak i kvůli uživatelským recenzím. Návštěvníci srovnávačů si tak mohou kdykoliv ověřit, jaké zkušenosti s daným inzerujícím e-shopem mají ostatní. Pro provozovatelé online obchodů je tak důležité feedback sbírat i na něj v recenzích příslušného srovnávače reagovat.
Proč 80 % českých e-shopů využívá služeb srovnávačů cen?
Firmám, které na srovnávačích aktivně inzerují, generuje tato aktivita v průměru až kolem třetiny celkového zisku. Jde o extrémně účinný nástroj, jehož hlavní silné stránky spočívají v těchto vlastnostech:
- Vysoká návštěvnost – srovnávače cen používají každý den desítky tisíc uživatelů, což je návštěvnost, které se může vyrovnat jen pár samostatných obchodů. To samo o sobě nabízí velký potenciál – nebo případně velké riziko, pokud váš e-shop v síti srovnávačů cen zatím není.
- Výhodný konverzní poměr – mnohdy až 10% konverzní poměr (pro jehož dosažení je ale nutná pečlivá správa kampaně) dělá ze srovnávačů cen jeden z nejefektivnějších prodejních kanálů – obzvlášť při porovnání se sociálními sítěmi nebo reklamou ve vyhledávači. Za takto vysoký konverzní poměr může do velké míry uživatelská přívětivost, jejíž příklady byly uvedeny výše, ale i např. to, že srovnávače cen zpravidla navštěvují zákazníci, kteří již mají zájem o určitý typ produktu a nejde tak o chladnou cílovou skupinu.
Vyplatí se používat srovnávače cen i vašemu obchodu?
Pokud ještě nevyužíváte možnosti srovnávačů cen, jste v menšině. Ne všichni prodejci budou z inzerce na srovnávačích ale nezbytně profitovat. Největší výhody přináší takovým e-shopům, které nabízejí stejné/podobné zboží jako několik jejich konkurentů. Na druhou stranu obchodům s velmi unikátním sortimentem propagace na srovnávačích cen moc nepomůže. Zajímavou alternativu pro ně ale mohou představovat výše zmíněné inspirátory, které míří na zákazníky s velmi specifickými zájmy a tendencí k impulzivním nákupům – ty totiž mohou právě velmi originální produkty zaujmout a inspirovat k nákupu.
Jak funguje inzerce na srovnávačích cen
Začít inzerovat na srovnávačích cen je poměrně jednoduchý proces, se kterým si každý správce e-shopu s největší pravděpodobností poradí. Stačí nahrát „.xml feed“ obchodu do administrace ve srovnávači cen a nastavit financování kampaně, zpravidla pomocí tzv. biddingu.
Tím ale práce nekončí. Aby inzerce generovala zamýšlený profit, je nutné pravidelně analyzovat její výsledky a postupně upravovat celou řadu dalších faktorů, které mají na výkon kampaně vliv. Pojďme se podívat na všechny kroky celého procesu,
1. Co je to .xml feed
Takzvaný .xml feed je jakýsi seznam všech produktů na vašem e-shopu. Obsahuje všechny relevantní informace od názvu produktu přes cenu a dostupnost až po rozšiřující informace ohledně dopravy či slevy. Data z .xml feedu pak srovnávač použije, aby uživatelům zobrazil ty nejdůležitější informace. Dbejte tedy na to, aby feed, který srovnávači poskytnete, byl kompletní. Chybějící informace jakéhokoliv druhu totiž zákazníka snadno odradí a přimějí dát přednost konkurenční nabídce.
2. Jak funguje bidding
Inzerce na srovnávačích cen je pochopitelně placená a odehrává se pomocí tzv. biddingu. Zatímco např. na sociálních sítích platíte i za zobrazení určitému počtu zákazníků, většina srovnávačů cen si účtuje pouze za prokliky uživatelů na váš web.
Bidding pak tedy obnáší to, že uvádíte, kolik jste za jeden proklik ochotni zaplatit. Na základě toho jsou pak seřazené jednotlivé nabídky. V případě některých srovnávačů cen jako Zboží.cz je možné biddovat i na výsledky vyhledávání, jiné (např. Heureka) umožňují bidding pouze na pořadí pod konkrétním produktem.
Právě i tento režim financování dělá ze srovnávačů cen tak oblíbený nástroj. Protože platforma dostane zaplaceno jen v případě, že zákazník na vaši nabídku klikne, snaží se prokliky maximalizovat, což je samozřejmě výhodné jak pro srovnávač, tak pro e-shop, který na něm inzeruje. Jde ale o obecný princip financování propagace na srovnávačích cen a detaily se mohou lišit podle konkrétního webu. Někteří poskytovatelé mají business model nastavený na jiném systému a mohou využívat např. principy affiliate marketingu. Doporučujeme si proto vždy ověřit, jaký konkrétní model používá určitý srovnávač cen, než na něm začnete inzerovat!
3. Co dál?
Aktuální a kompletní .xml feed společně s otestovanou a funkční biddingovou strategií jsou sice klíčem k úspěchu, ale existuje ještě pár dalších způsobů, jak zajistit, aby vaše nabídky na srovnávačích cen byly co nejúspěšnější.
Zlaté pravidlo podnikání obecně je mít vždy přehled o konkurenci – to samé platí na srovnávačích cen. Vyplatí se konstantně analyzovat vaši konkurenci, a to nejen jejich ceny, ale také to, jak přistupují k celému procesu. Pokud například váš konkurent nezvládá včas reagovat na recenze zákazníků, stává se z toho něco, v čem se můžete více vyprofilovat a od konkurence se odlišit.
Kromě toho je nutné si uvědomit, že úspěšnost na srovnávači cen neurčuje jenom ta daná nabídka na této platformě. Pokud např. získáváte hodně prokliků, ale málo prodejů, chyba může být v e-shopu samotném. Zákazník ze srovnávače cen se v něm nemusí zorientovat, může mu přijít méně relevantní, než se z nabídky zdálo, atd. Jde tedy o něco, co je třeba otestovat a upravit. Stejně tak je důležitý i zbytek vašeho marketingového systému. Díky dobře nastavenému remarketingu např. můžete znovu oslovit potenciální zákazníky, kteří váš web skrze srovnávač navštívili, ale nic si nekoupili.
Příklady českých srovnávačů cen
V ČR funguje celá řada různých srovnávačů, které se více či méně liší. Nejdůležitějším rozdílem je, že zatímco některé dostupně srovnávače jsou tzv. obecné, jiné patří mezi srovnávače specializované. Jak se liší? A jaké příklady obou kategorií lze nalézt na českém trhu?
Obecné srovnávače cen v ČR
Obecnými dělá srovnávače jednoduše to, že nabízí zboží z široké škály možných kategorií, které různě třídí a umožňuje v nich vyhledávat. Příklady z této kategorie jsou jedněmi z těch nejznámějších a patří mezi ně např.: Heureka, Zboží.cz, SrovnaniCen.cz, Srovname.cz nebo NejlepsiCeny.cz.
Specializované srovnávače cen v ČR<
Srovnávače cen, které nabízejí zboží primárně z jedné nebo dvou kategorií, jsou tím pádem specializované. Přestože je obvykle navštěvuje o něco méně uživatelů, jde o uživatele s velmi specifickými zájmy a konverzní poměry na těchto srovnávačích cen tak mohou být ještě vyšší než u běžných srovnávačů. Patří sem např.: Modio.cz (móda, kosmetika), Srovnávač, Rixo (oboje pojištění) nebo Homago.cz (nábytek).