Influencer marketing je trend, kterému ve dvacátých letech jednadvacátého století prostě neuniknete. V poslední době vyrostl trh globálně o více než 20 %, a to i přes současnou pandemii, která jen o málo zpomalila jeho růst. Spousta firem chce zapojovat influencery, spojit svou značku se známými tvářemi internetu a zároveň cíleně oslovit vybrané segmenty jejich publik. Vítám vás u influencer marketing seriálu, seriálu článků, které vás provedou influencer marketingem, tak jak funguje v roce 2020.
Influencer marketing seriál je hlavně pro podnikatele, kteří přemýšlí o využití influencerů pro svou firmu. Ale pokud nejste podnikatel a zajímáte se o influencer marketing, jste tu také správně! Článek bude mít několik částí, ve kterých společně projdeme celý proces influencer marketingu, od výběru influencerů po vyhodnocení spolupráce.
Vy se dozvíte, jak influencer marketing správně uchopit a jakých chyb se vyvarovat. Společně si v seriálu zodpovíme následující otázky:
- Kdo je vlastně influencer a jaké jsou kategorie influencerů?
- Co je spolupráce s influencerem?
- Na jaké síti je vhodné využít influencer marketing?
- Jak najdu toho správného influencera?
- Jak poznat, že má influencer nakoupené lajky/sledující?
A další. Jste připraveni?
Kdo jsou influenceři?
Kdo jsou vůbec influenceři? Kdokoliv na internetu, koho sleduje spousta lidí. Většinou se tak označují lidé, kteří postupem času nabrali velké publikum na sociálních sítích (ať už se jedná o Instagram, Facebook, Youtube, Twitch nebo TikTok) a staly se tak z nich celebrity online prostoru. Na influencera kouká hodně očí. Čím více lidí čte příspěvky influencera a kouká na jeho fotky, tím větší je jeho vliv = anglicky influence. Od toho je taky název influencer.
Publikum nahlíží do životů influencerů, ztotožňuje se s jejich názory a životním stylem a postupem času si k nim vytvoří přátelský vztah. K online kamarádům si pak chodí pro radu a věří jim, když jim něco doporučí. Influencer marketing mění celý marketing doporučení a tzv. “mluvené slovo“ – word of mouth.
Jak je na tom influencer marketing v Česku?
- Populárnější jsou pevné příspěvky, 47 % sponzorovaných příspěvků ale tvoří stories.
- Zapojení českých uživatelů pod příspěvky influencerů je mnohem vyšší než jinde ve světě.
- V Česku se preferují krátkodobé nebo jednorázové spolupráce před dlouhodobými.
Influencer marketing v Česku má skvělý potenciál, pokud ke kampani přistoupíte zodpovědně a promyslíte její obsah, vyberete správné influencery a dobře zacílíte, můžete se dočkat velmi zajímavých výsledků.
Stanovení cílů
Před tím, než influencery zapojíte do svého marketingového mixu, položte si následující otázku:
Čeho chci dosáhnout?
Je důležité si stanovit, co od influencer marketingu očekáváte. Při tvorbě cíle se podívejte na svůj marketingový mix a stanovte si, které příležitosti můžete využít. Chcete prezentovat svou konkurenční výhodu mezi potenciálními zákazníky, prezentovat svou značku v nejlepším světle, pomoct s tvorbou obsahu pro sociální sítě nebo chcete docílit zvýšení prodejů? Je důležité si říct, co od využití influencerů očekáváte, podle toho se totiž řídí celý proces influencer marketingu.
K tvoření cílů doporučujeme použít metodu SMART. Cíle musí být specifické, měřitelné, dosažitelné, realistické a časově vytyčené. Tj. například
“Zvýšit povědomí o mé kavárně.“
není podle metody SMART dobrý cíl. Lepší by bylo znění v duchu
“V příštím čtvrtletí dvakrát zvýšit počet instagramových příspěvků, v kterých je označená moje kavárna.“
Tady už máte specifický cíl, z kterého plyne, kolik, čeho a do kdy ho chcete dosáhnout, co k tomu použijete a po jaké době si řeknete, jestli jste cíl úspěšně splnili.
Stanovte si příslušná KPI (ukazatele výkonnosti), podle kterých budete vyhodnocovat ROI (návratnost investice). Dobré je také porovnat dopad influencera a placené reklamy. Co funguje líp, zjistíte, když porovnáte u obou způsobů propagace částku, kterou zaplatíte za impresi, návštěvu nebo konverzi.
Samozřejmě u influencer kampaně zaměřené na zvýšení povědomí o značce bude vyhodnocení složitější než u prodejní kampaně, kde se používají nástroje jako affiliate kódy a affiliate linky (vysvětlíme si později), díky kterým lze přesně doměřit hodnotu spolupráce a případně mezi sebou porovnat jednotlivé influencery. Povědomí o značce jde sice měřit pomocí dosahu, ale nevýhodou je, že nikdy nevíte, jakou mírou jste zasáhli publikum, ke kterému se příspěvek dostal.
Jak najít toho správného influencera pro spolupráci s vaší značkou?
Nejdřív zjistěte, na jakých platformách funguje vaše cílová skupina (Jestli se pohybuje na Youtube, Instagramu, Twitchi, Facebooku, TikToku…) a jaké má zájmy. Pak budete schopni si vytipovat tu správnou síť a oblast, v jaké by měl ideální influencer působit.
Sledujte své zákazníky a vytipujte, koho sledují oni. Kdo je inspiruje, ke komu chodí pro radu? To bude dost možná ten správný influencer, kterého byste mohli oslovit. Málo záleží na tom, kolik má influencer sledujících, nejvíce záleží na tom, jak dobré vztahy má s jednotlivými členy publika. Čím lepší vztah má publikum s influencerem, tím spíš mu bude důvěřovat a tím kvalitnější bude zásah jeho sledujících, pokud doporučí produkt nebo službu.
Influencer musí se značkou sdílet hodnoty a nejlépe i vlastnosti. Úplně nejlepší potom je, pokud influencer už má s vaší značkou dobrou zkušenost nebo dobrý vztah. Při hledání se sami sebe zeptejte, jak bude vaše značka vnímaná, pokud bude influencer publikovat obsah s ní spojený. Jaké vlastnosti má influencer se značkou společné a v čem se liší? Podporují se navzájem?
Při hledání konkrétního influencera:
- na Instagramu můžete vyhledávat pomocí hashtagů a umístění
- na Youtube hledejte pomocí klíčových slov
- na TikToku na vás automaticky vyskočí ty nejvíc virální příspěvky, ačkoliv můžete také využít hashtagy a klíčová slova.
Samozřejmě doporučujeme vyhledávat klíčová slova v jazyce vašeho publika (např. v češtině), protože to ulehčí vyhledávání influencerů, kteří mohou vaše publikum oslovit. Pokud hledáte více influencerů, vytvořte si databázi influencerů v tabulce, kde budete kromě údajů jako e-mail, počet sledujících a engagement moci sledovat stav spolupráce, počet přidaných výstupů a angažovanost publika s příspěvky. Jedinou nevýhodou je, že tabulku musíte pravidelně aktualizovat, a to ručně. K vyhledávání lze také využít metodu datascrapingu.
V dalším díle seriálu se podíváme na to, jak se vyhnout influencerům s uměle navýšenými čísly nebo koupenými sledujícími a dozvíte se, jak správně přistupovat k oslovování influencera. Dozvěděli jste se něco nového? Napište komentář. Máte zájem se dozvědět víc o influencer marketingu nebo potřebujete poradit? Napište mi e-mail na vacurova@creaticom.cz nebo mi napište zprávu na linkedin.