Vy, nebo vy? Velké nebo malé? Poradíme vám jak správně psát tato zájmena. Gramatika v marketingu.

Gramatika v marketingu je tématem aktuálního článku. Přemýšleli jste někdy nad tím, kdy píšeme velké V, a kdy stačí to malé? Jedná se o téma, které je hojně diskutované mezi copywritery a marketéry. V dnešním článku se podíváme na rozdíly mezi malým a velkým v. Po přečtení si tak v písemné komunikaci budete vždy jistí a váš content marketing bude vždy se správným v.

Obsah článku

  • Aktuálně neaktuální pravidlo? Co na to IJP?
  • Velké V jen když oslovujeme jednotlivce? Omyl!
  • Je tedy vhodné psát velké v?
  • Kdy si vystačíte s malým v?
  • Co na to copywriteři a korektoři?
  • Kdy velké a kdy malé V? Několik doporučení na závěr

Aktuálně neaktuální pravidlo? Co na to IJP?

Pokud si nevíte rady s nějaký pravopisným jevem, můžete sáhnout po Pravidlech českého pravopisu, nebo využít Internetovou jazykovou příručku. Ta nám pomůže rozkrýt problém s velkým a malým v. Najdeme zde následující vysvětlení: „Velká písmena lze v češtině zvolit i pro vyjádření úcty (např. Vy, Váš v korespondenci, Hospodin, Bohorodička, Jeho Excelence).“ Žádná další pravidla psaní V a v však nenajdeme.

Velké V jen když oslovujeme jednotlivce? Omyl!

„Při oslovování jednotlivce vždy používáme velké V!“ Akorát, že ne. Jak jsme si řekli výše, velké V používáme u přivlastňovacích zájmen Vy, Vám, Váš k vyjádření úcty a zdvořilosti. Nemusí se přitom jednat pouze o jednotlivce, ale i o několik osob či kolektiv. Hodí se například v komunikaci s dlouholetým klientem, kterého si nepochybně vážíme. V hromadném e-mailu ale působí spíše strojeně.

Je tedy vhodné psát velké V?

Pro správný copywriting je důležité znát tento rozdíl. Jednoduše lze říci, že velkým V nikdy nic nezkazíte. Vždy je lepší vypadat příliš zdvořile než jako člověk, který si svých klientů a kolegů neváží. Velké V tak použijete například v e-mailu s:

  • Úřední, váženou nebo výrazně starší osobou
  • Dlouholetým klientem
  • Nadřízenými
  • B2B partnery

Důležité je, aby se všichni v komunikaci cítili příjemně a respektovaní.

Kdy si vystačíte s malým v?

Už jsme si řekli, kde se používá velké V. Kde ale stačí klasické malé? Zde je přehledný seznam situací, kdy není potřeba psát velké V:

  • Webové stránky
  • Sociální sítě
  • Billboardy
  • Informační letáky
  • Hromadné e-maily a newslettery
  • Při oslovování mladší cílové skupiny

Co na to copywriteři a korektoři? Gramatika v marketingu je důležitá

S problematikou těchto dvou písmen se setkal pravděpodobně každý textař. Někteří z nich tomu dokonce věnovali prostor na svých blozích. Copywriterka Alžběta Vintrová nabízí jednoduchou pomůcku. Píše: „Používejte velké písmeno vždy, když máte pocit, že víte nebo můžete zjistit, jaké oči má ten, komu je oslovení určené.“

Pavel Šenkapoun se naopak zamýšlí nad pravidly, která by pro marketingovou komunikaci byla vhodná. Malé v doporučuje psát v článcích a textech na webu. Velké v e-mailech a dopisech – podobně jako jako vysvětlení od IJP. Dochází však k závěru, že žádná pravidla pro marketingovou komunikaci nejsou – a má pravdu.
V rozhodnutí tedy máte volnost, a ani mezi samotnými copywritery nepanuje všeobecná shoda. Doporučujeme však tato pravidla ujasnit alespoň v rámci firmy a zavést je do brand manuálu.

Několik doporučení na závěr

Jak si v tom všem najít pořádek? Sepsali jsme pro vás jednoduchého průvodce, kterým se můžete řídit:

Velké „V“ používejte:

  • Při projevu úcty (např. vůči klientům, nadřízeným, váženým osobám).
  • V e-mailech, dopisech a formální komunikaci.
  • Když chcete působit zdvořile a profesionálně.

Malé „v“ postačí:

  • V méně formálních textech (webové stránky, sociální sítě, letáky, billboardy).
  • V hromadných e-mailech nebo newsletterech.
  • Při oslovování mladší cílové skupiny.

Věříme, že vám tento článek ujasnil rozdíly mezi použitím velkého a malého v. Naši copywriteři a specialisté na SEO optimalizace vám pomocí kvalitních článků dokáží pomoct s vyššími pozicemi ve vyhledávačích?

Ozvěte se nám a rádi vám pomůžeme.

Použité zdroje:

https://nejlepsicopywriter.cz/velke-v-vas-vy-vam/

https://alzbetavintrova.cz/vazim-si-vubec-svych-ctenaru

https://prirucka.ujc.cas.cz/?ref=181&id=850

Nezávazná poptávka

Neváhejte kontaktovat náš tým a dozvědět se více o námi poskytovaných službách a více nabídkách pro Vaše podnikání!