Ve druhém díle influencer marketing seriálu se podíváme na to, jak rozpoznat influencery s uměle navýšeným počtem lajků nebo koupenými sledujícími. Dozvíte se, jak správně přistupovat k oslovování influencera a domlouvání samotné spolupráce. Pokud vás zajímá, jak si ověřit, že jste vybrali kvalitního influencera, čtěte dál. Tak jdeme na to!
Počet sledujících není všechno.
Jak jsme si naznačili už v minulém díle, počet sledujících určitě není nejdůležitějším ukazatelem, podle kterého byste se při výběru influencera měli řídit. Dobré je důvěřovat, ale lepší je prověřovat. A to hlavně kvalitu publika.
Jak poznat fake followers?
Na úvod je potřeba říct, že není jediný účet, který by byl nedotčený od fake profilů a botů. Určitě i váš profil sleduje sem tam nějaký ten „Ahmed“ (boti a falešné účty můžou mít různé podoby, arabská jména jsou celkem běžná, ale existují i fake účty s českými jmény). Pokud si chcete influencera prověřit, na jeho profilu klepněte na počet sledujících. Když budete pomalu projíždět seznam followers, sledujte jména a profilové fotky a pokud začnete podezřele často narážet na falešné profily, radši spolupráci nenavazujte.
Jak může vypadat falešný profil?
- Má uživatelské jméno, za kterým následuje hodně čísel (např. marie248843692) nebo obsahuje jen čísla
- Nemá profilovou fotku, a nebo má na profilu jen jednu fotku, která je zároveň profilová a přidaná před pár minutami nebo hodinami
- Sleduje tisíce profilů
Zkuste se například podívat na sledující profilu Kim Kardashian, jednoho z nejsledovanějších profilů na IG. Mrkněte na podezřelé profily a jakmile jich projedete několik desítek, už budete vědět, na co si dát pozor.
Pro další kontrolu mohu rozhodně doporučit rychlou analýzu publika od Hypeauditoru a Influencer marketing hub, který může pomoct odhalit nakoupené interakce, a nebo nástroj Socialblade. Socialblade je dostupným nástrojem, který vám ukáže důležitá data hlavně o počtu sledujících a průměrné angažovanosti. Hypeauditor je pak placený program, který pracuje s umělou inteligencí a je dost finančně náročný.
Něco tu nehraje…
Také pokud pozorujete na profilu influencera velký nepoměr mezi počtem sledujících a liků, zbystřete. Většinou se počet liků pohybuje mezi 3 – 10 % sledujících. Občas to může být i více, např. pokud si příspěvek vede velmi dobře nebo pokud influencer využívá placené propagace. Pokud ale pozorujete dlouhodobý nepoměr, dejte si pozor, u některých příspěvků můžou být lajky nakoupené.
Dalším dobrým indikátorem kvality publika influencera jsou komentáře pod fotkami. Pokud má influencer 100 000 sledujících a dva komentáře pod fotkou, je to první nápověda, že se publikum o příspěvky nezajímá nebo že tam dokonce žádné reálné publikum není. Pročítání komentářů je nejlepší způsob, jak ručně zkontrolovat kvalitu publika.
Podle komentářů pod příspěvky influencerů zjistíte, kdo se zapojuje do konverzace s influencery, a tedy na koho mají opravdu vliv. Dejte znovu pozor na uživatele bez profilových obrázků, uživatele, kteří nepřidávají žádné příspěvky nebo na komentáře od různých uživatelů, které však obsahují pouze emoji. Pak se může jednat o nakoupené interakce. Důležité je, aby komentáře pod příspěvkem rozpoutávaly diskusi, kde si lidé předávají názory, doporučení, zkušenosti. Vyhněte se prázdným komentářům bez hodnoty.
Příklad nakoupených komentářů může vypadat následovně:
Další tzv. červenou vlajkou jsou velmi obecné komentáře stále od těch stejných profilů. Může se jednat o tzv. engagement skupiny, které se tvoří v rámci instagramu například v komunitách beauty blogerek a mama blogerek. Vytvoří se skupinový chat, kde se musí splnit různé podmínky (typu follow for follow). Pak se profil stává součástí skupiny, která si např. pod vlastním hashtagem “podporuje” příspěvky – engagement zadarmo, který však neznamená reálné zaujetí. Je to celkem obsáhlé téma, takže pokud chcete vědět víc, určitě si na blogu Cestuj za babku přečtěte článek, kde jsou podpůrné skupiny skvěle popsané.
Bude mít influencer o spolupráci zájem?
Máte vybráno a zkontrolováno, že influencer nemá nakoupené interakce a sledující. Pokud už influencera nesledujete delší dobu, ještě než ho oslovíte, byste ho měli trochu víc poznat. Nejlepší by bylo influencera pár týdnů sledovat a koukat na jeho stories a příspěvky, ale na to samozřejmě není vždycky čas.
Pokud chcete být efektivní, stačí udělat rychlou kontrolu obsahu, který vybraní influenceři přidávají – je dobré zajít mimo první stránku jejich profilu a přečíst si jejich názory na různá témata, vnímat způsob jejich vyjadřování a prohlédnout si například i další spolupráce, které mají za sebou, nebo jestli náhodou už nespolupracovali s vaší konkurencí. Tak se o influencerovi dozvíte něco víc a zjistíte, jestli byl váš první dojem z něj správný.
Taky doporučuji dát si pozor na lokalitu sledujících, zvlášť u influencerů s publikem menším, než je 100 000. Podle tagů lokality se dá zjistit, odkud influencer je (nebo jaká místa často navštěvuje). Jistota je ale jistota. Pokud máte lokální podnik, vyžádejte si složení sledujících, abyste zjistili, jestli má spolupráce s influencerem smysl. Influenceři mají většinou firemní profily a využívají analytiky, které vám řeknou, jestli influencera sledují lidé z toho správného města, na které chcete zacílit.
Zkontrolovali jsme si tedy publika a zájmy a víme, že chceme influencera oslovit. Jak na to?
Jak na oslovení influencerů?
„Pěkný den, líbí se nám váš profil na Instagramu/váš Youtube kanál…“ není ten nejlepší způsob, i když ho spousta firem stále používá. Personalizujte zprávu a řekněte influencerovi, co přesně se vám na jeho tvorbě líbí a proč byste si přáli, aby vaši značku zastupoval. Zabere to více času, ale pokud influencer dostává velkou spoustu nabídek, je to dobrý způsob, jak vyniknout.
Také záleží, kde influencery oslovujete. Buď na marketplace jako třeba Lafluence, skrz e-mail nebo na Instagramu – každé má své výhody. Zatímco na Instagramu je domlouvání spolupráce o něco těžší (influenceři denně dostávají desítky až stovky zpráv), při dlouhodobé spolupráci můžete na Instagramu domlouvat detaily spolupráce rychle, díky instagramovému rozhraní ve formě chatu.
E-mail je oficiální způsob, kde bude při oslovení influencer očekávat vaši konkrétní představu o spolupráci – detaily spolupráce, rozpočet a požadované výstupy. Vytvořte si tzv. influencer brief, což je krátký dokument, který obsahuje všechny informace, které influencer potřebuje k rozhodnutí. Také můžete očekávat odpovědi v řádu dnů či týdnů, je to dost individuální.
Přeji hodně štěstí při kontrole a oslovování! Příště se podíváme na domlouvání podmínek spolupráce s influencery, sledování průběhu a vyhodnocení spoluprací. Podíváme se na to, co všechno byste si měli ohlídat, jak je to s označováním a jak správně vyhodnotit vaši influencer kampaň. Tak zase příště u třetího dílu influencer marketing seriálu.